wawainfo.pl > Wiadomości > Most pieszo-rowerowy w Warszawie. Koszty inwestycji będą rekordowo niskie
Stanisław Węgrowski
Stanisław Węgrowski 19.03.2022 03:34

Most pieszo-rowerowy w Warszawie. Koszty inwestycji będą rekordowo niskie

Piotr Molecki/East News
Piotr Molecki/East News

Znamy już wykonawcę mostu pieszo-rowerowego, który powstanie na wysokości ulic Okrzei i Karowej. Zwycięzcą przetargu został Budimex. Wstępny kosztorys opiewał na ok. 180 mln zł, tymczasem oferta zwycięskiej firmy jest aż o 60 mln zł tańsza.

Most dla pieszych i rowerzystów w Warszawie

Urząd m.st. Warszawy podaje, że przetarg spotkał się z dużym zainteresowaniem. Podczas wizji lokalnej w miejscach, które połączy nowy most, doszło do spotkania aż 15 firm zainteresowanych kontraktem. Ostatecznie zgłosiło się pięć firm i konsorcjów: Budimex (120 mln 961 tys. zł brutto), Intop z Warszawy (89 mln 975 tys. zł brutto), Mostostal Warszawa (159 mln 442 tys. zł brutto), Strabag z siedzibą w Pruszkowie (134 mln 613 tys. zł brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 mln 292 tys. zł brutto). 

Ze względu na skalę inwestycji analiza ofert trwała dłużej niż zazwyczaj. Firmy wysyłały też sporo zapytań odnośnie inwestycji. Ostatecznie wybrano ofertę Budimexu. Plan tej firmy okazał się aż o jedną trzecią niższy od opiewającego na 176 mln zł kosztorysu inwestorskiego, przygotowanego przez ZDM.

Według urzędników raczej nie udałoby się wybrać rzetelnego wykonawcy, który mógłby wybudować most przy tak niskich kosztach ani teraz, ani w przyszłości.

Z czego to wynika? Popandemiczna sytuacja branży budowlanej nie jest wcale najlepsza, każde zamówienie jest na wagę złota, ale dodatkowym czynnikiem jest fakt, że jest to pierwsza tego typu budowla w Polsce i rzadko występująca w Europie. Zatem warto mieć taką w swoim portfolio.

Ukłon w stronę Prażan i rowerzystów

Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei. To przedłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo choć most będzie nieco oddalony od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga stanie się de facto częścią uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta.

W efekcie przeprawa zbliży Pragę do śródmieścia, łącząc w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie także włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Przeprawa znacznie podniesie więc komfort użytkowników jednośladów. 

 Czekamy na Wasze informacje

wawainfo.pl - to portal z informacjami o Warszawie, dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Widzisz wypadek, pożar lub korek? - pisz na [email protected] lub daj nam znać na facebookowym profilu Wawa Info.

Artykuły polecane przez redakcję WAWA INFO:

źródło: Urząd m.st. Warszawa

Powiązane