wawainfo.pl > Wiadomości > Nocny transport ogromnych maszyn w kierunku Bemowa. Budowa metra wkracza w kolejny etap
Karolina Kraushar
Karolina Kraushar 19.03.2022 03:25

Nocny transport ogromnych maszyn w kierunku Bemowa. Budowa metra wkracza w kolejny etap

Nocny transport ogromnych maszyn w kierunku Bemowa
um.warszawa.pl

Anna i Maria na Targówku 

Cztery tarcze TBM ważące 650 ton, długie na prawie sto metrów oraz o średnicy 6 metrów każda, zostały podzielone na mniejsze elementy.  Warszawskie tarcze po wydrążeniu tuneli centralnego odcinka M2 oraz odcinków na Targówku i Woli były składowane w fabryce przy ulicy Marywilskiej.  Już wcześniej pisaliśmy o dwóch z nich - tarczach TBM Anna i Maria, które znalazły się na odcinku wschodnim M2, gdzie TBM Maria rozpoczęła drążenie tunelu ze stacji Bródno w kierunku stacji Trocka.

Transport tarcz rozpoczęty 

W nocy z 14 na 15 maja rozpoczęły się transporty tarcz na stację Powstańców Śląskich. Na placu budowy będzie prowadzony montaż tarcz, które następnie zostaną opuszczone do szybu startowego do miejsca, gdzie w przyszłości powstaną tory odstawcze za częścią pasażerską stacji. Kolejne elementy tarcz będą przewożone specjalnym transportem na plac budowy w godzinach nocnych w najbliższych dniach. 

Krystyna i Elisabetta na Bemowie

Lewy tunel zachodniego odcinka drugiej linii metra będzie wynosił 1369 metrów, z kolei prawy o trzy metry mniej -1366. Co to oznacza dla pracy Tarcz TBM? Będą miały do ułożenia 1824 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra każdy. Od momentu uruchomienia maszyny skrawające będą pracować bez przerwy 24 godziny na dobę. Zatrzymanie pracy może nastąpić wyłącznie w momencie, gdy wystąpi problem z napotkanym podłożem, maszyną lub gdy trzeba będzie wymienić ostrza tnące. - Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych - przekazuje Karolina Gałecka z Urzędu m.st. Warszawy. 

Najkrótszy odcinek 

Najkrótszy odcinek linii M2 powstanie na styku Woli i Bemowa. Składać się będzie z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów oraz Powstańców Śląskich. Wykonawca ma czas na zrealizowanie projektu do listopada 2021 roku. Inwestycja warta 959 249 940 zł i jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Powiązane