Podział rynku telewizyjnego w Polsce
Pomimo stale zwiększającej się roli internetu w życiu Polaków, telewizja nadal zajmuje w nim istotne miejsce. Gdy na co dzień oddajemy się rozrywce płynącej z naszych ulubionych programów, rzadko kiedy zastanawiamy się nad rzeczywistym podziałem rynku telewizyjnego w Polsce – a warto się nad tym tematem pochylić, chociażby w ramach ciekawostki.
Rynek telewizyjny w Polsce – pod jakim kątem można go podzielić?
Polski rynek telewizyjny można podzielić pod kątem dwóch kategorii. Pierwszą stanowi oczywiście zakres tematyczny programów, jakie dana stacja oferuje telewidzom. Na rynku dostępne są na przykład kanały sportowe, edukacyjne, serialowe i filmowe, czy informacyjne.
Zdecydowanie największą oglądalnością cieszą się jednak stacje hybrydowe, które zależnie od pory dnia emitują filmy i seriale (również własnej produkcji), wiadomości z Polski i ze świata czy wszelkiego typu programy rozrywkowe – materiały edukacyjne i lifestylowe, plotki z życia gwiazd, czy teleturnieje.
Choć powyższe rozróżnienie może być wartościowe z ogólnego punktu widzenia, to byłoby one niepełne, gdybym nie wspomnieć o twardych danych statystycznych – w końcu diabeł tkwi w szczegółach. Podział rynku telewizyjnego w Polsce najlepiej obrazuje oglądalność poszczególnych stacji, skupionych zresztą w większych holdingach.
Najpopularniejsze stacje telewizyjne i koncerny medialne w Polsce
Badanie rynku telewizyjnego, przeprowadzane okresowo przez rozmaite agencje (na przykład Nielsen), dostarczają nam najpełniejszej wiedzy na temat jego struktury. Nieco paradoksalnie wiadomości ze świata telewizji, tak chętnie śledzone przez wielu odbiorców, mogą dotyczyć właśnie detali na temat rynku.
Badania oglądalności w swoich wynikach ujmują procentowy udział danej stacji w rynku telewizyjnym. Jeśli chcielibyśmy określić, która grupa medialna cieszy się największą oglądalnością w Polsce, to musielibyśmy zsumować wynik wszystkich zarządzanych przez nią stacji – nie zawsze będzie to proste. O ile „samo przez się” można rozumieć, że stacja TVN i TVN24 należą do tego samego holdingu, o tyle nie będzie to tak oczywiste w przypadku brandów, które nie dzielą nazwy z żadną, inną stacją.
Jako przykład badania obrazującego stan rynku medialnego w Polsce, możemy przytoczyć statystyki dotyczące oglądalności w pierwszym tygodniu roku 2024 (1–7 stycznia), raportowane przez agencję Nielsen. Na pierwszym miejscu uplasowała się stacja TVP2, z wynikiem 7,72%. Drugie miejsce zajął TVN – 7,66%, zaś trzecie Polsat, z oglądalnością na poziomie 7,37%. Pierwszą piątkę zamknęło TVN24 (7,29%) i TVP1 (7,27%).