To już pewne, centrum Warszawy będzie nieprzejezdne. Zamkną Aleje Jerozolimskie na czas remontu linii średnicowej
Aleje będą nieprzejezdne
Rozbudowa linii średnicowej spowoduje zamknięcie jednej z najważniejszych arterii Warszawy - Alei Jerozolimskich. Jak podała Polska Agencja Prasowa - Tunel pod centrum Warszawy trzeba zbudować praktycznie od nowa, w wielu miejscach - metodą odkrywkową. Wiadomo, że oznacza to kilka lat utrudnień - prace mają ruszyć w 2023 roku, a zakończyć się w 2027.
Opóźniona przebudowa
Linia średnicowa, czyli droga kolejowa przechodząca przez centrum stolicy jest jednym z ważniejszych węzłów w kraju. Jej przebudowa była planowana już od wielu lat. W jednej z wersji budowa miała rozpocząć się na początku 2020 r. i zakończyć w 2023 r.
Tymczasem w wywiadzie dla portalu transport-publiczny.pl, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powiedział - Ogłoszenie przetargu dla odcinka od stacji Warszawa Centralna do stacji Warszawa Wschodnia (bez stacji) planowane jest w IV kwartale 2022 r., a rozpoczęcie prac w I kwartale 2024. Prace prowadzone będą etapowo: linia dalekobieżna w latach 2024-2025, a linia podmiejska w latach 2025-2027. Prace na odcinku od Warszawy Zachodniej do Warszawy Centralnej obecnie przewidujemy w latach 2023-2025.
- Planowane prace budowlane wzdłuż Alej Jerozolimskich to lata 2024 – 2027. Szczegółowy harmonogram prac w Al. Jerozolimskich będzie znany po zakończeniu prac projektowych w 2022 roku - dodał Merchel.
Po przebudowie linia średnicowa ma osiągać przepustowość do nawet 24 pociągów na godzinę.
Budowa linii średnicowej budzi kontrowersje
W listopadzie aktywiści apelowali o budowę tunelu pod torami przy dworcu Warszawa Wschodnia, który miałby powstać w ramach przebudowy linii średnicowej.
- Mamy do czynienia z rażącym zaniedbaniem ze strony ratusza, a w szczególności odpowiedzialnego za transport wiceprezydenta Warszawy Roberta Soszyńskiego. Przy okazji remontu trasy średnicowej PKP PLK zaproponowało miastu wykonanie przebicia torów za dworcem Warszawa Wschodnia, co jest zgodne z dokumentami planistycznymi miasta. To pozwoliłoby na stworzenie połączenie lokalnego między Pragą Północ a Pragą Południe - mówił Krzysztof Daukszewicz z Porozumienia dla Pragi.
- Niestety PKP odbiło się w tej sprawie od miasta jak od ściany. Zarówno pisma słane do Biura Mobilności Transportu, jak i wiceprezydenta Soszyńskiego, przez prawie dwa lata pozostawały po prostu bez odpowiedzi. Miejscy urzędnicy przegapili okazję, mogli skorzystać z przebudowy torów przez kolejarzy przy Dworcu Wschodnim i sfinansowania przez nich najdroższego elementu całej inwestycji, czyli budowy tunelu pod torami. Jeżeli tunel nie powstanie przy okazji przebudowy średnicy, następna szansa zdarzy się za około 50 lat przy kolejnym remoncie, ponieważ nikt nie będzie kuł świeżo położonych torów, a miasto nie wyłoży takiej kwoty na połączenie lokalne - kontynuował.
W weekend w rozmowie z "Gazetą Wyborczą", władze Warszawy potwierdziły, że tunel łączący Pragi jednak powstanie. Jak ustalili dziennikarze "wyborczej" wszystko dzięki temu, że kolej planuje ogłosić dodatkowy przetarg na uzupełnienie projektu linii średnicowej.
źródło: wawainfo.pl, tvn24.pl, transport-publiczny.pl, "Gazeta Wyborcza"zdjęcie główne: um.warszawa.pl
Czekamy na Wasze informacje
wawainfo.pl - to portal z informacjami o Warszawie, dodaj nas do ulubionych w przeglądarce. Masz ciekawy temat? Widzisz wypadek, pożar lub korek? - pisz na [email protected] lub daj nam znać na facebookowym profilu Wawa Info.| www.wawainfo.pl - wejdź po najważniejsze informacje ze stolicy.
Zobacz jak wygląda budowa Południowej Obwodnicy Warszawy: