Koniec reklam w Warszawie? Przyjęto uchwałę krajobrazową

Autor - 5 Lutego 2020
Uchwała krajobrazowa w WarszawieŹródło: ZDM

Radni Warszawy przyjęli uchwałę krajobrazową. Co to oznacza w praktyce?

Na sesji rady miasta, która odbyła się 16 stycznia, radni przyjęli uchwałę krajobrazową. Jak informuje ratusz, to zapowiedź końca chaosu reklamowego na warszawskich ulicach i placach.

- Ład przestrzenny jest ważny. By go osiągnąć, musimy uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznych, stanowiących nasze wspólne dobro. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach - mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Znikną reklamy

W praktyce oznacza to, że znikną reklamy na budynkach, które niekiedy pełniły rolę słupów reklamowych. Popularne billboardy wielkoformatowe będę dopuszczone głównie przy trasach wylotowych z miasta. Mają też zniknąć wielkie reklamy elektroniczne, które swym światłem utrudniały widoczność kierowcom.

- Uchwała krajobrazowa to akt prawa przypominający nieco plan miejscowy. Ustanawia obowiązujące wszystkich przepisy, ma podobny poziom szczegółowości, komplikacji i wielostopniową procedurę uchwalania. Czym się różni? Plan dotyczy wydzielonego obszaru, a uchwała krajobrazowa obejmuje całe miasto - mówi Marlena Happach, dyrektor miejskiego Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.

W nowej uchwale krajobrazowej znalazły się zapisy dotyczące nie tylko reklam i szyldów, ale także obiektów małej architektury oraz ogrodzeń. Szyldy, które wiszą nad witrynami sklepowymi mają zostać zmodyfikowane do precyzyjnie określonych wymogów, które zakładają między innymi wielkość oraz rodzaj nośników. Ma to poprawić estetykę przyulicznych parterów, a także pozwoli lepiej wkomponować szyld w architekturę budynków. Do obiektów małej architektury oraz ogrodzeń również przewidziano szczegółowe wytyczne. Cała ustawa ma na celu przede wszystkim poprawienie wyglądu warszawskich przestrzeni publicznych zarówno w centrum, jak również na osiedlach.

Dwa lata

Nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie 90 dni od opublikowana uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. W przepisach zawarty jest okres dostosowawczy. Właściciele istniejących obiektów reklamowych będą mieć dwa lata, by dostosować się do wszystkich wymogów. Dla szyldów przewidziano dwa lata, a dla małej architektury będzie to pięć lat. Wszystkie nowe instalacje od razu będą musiały spełniać standardy zapisane w uchwale.

- Zmiana tego, co jest nie nastąpi od razu. Poczekamy na nią dwa lata, ale w tym czasie będziemy mogli przygotować się do wprowadzenia i egzekwowania zapisów uchwały. Nowe nośniki reklamowe będą musiały być zgodne z zapisami uchwały od momentu jej wejścia w życie - tłumaczył Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

Ład w przestrzeni publicznej

Jeśli właściciele reklam nie dostosują się do obowiązujących przepisów, zacznie działać mechanizm nakładania kar w trybie dziennym. Ich wysokość ma być naliczania od wielkości. Po wprowadzeniu uchwały krajobrazowej łatwiej będzie zadbać o ład w przestrzeni. W perspektywie kilku najbliższych lat Warszawa stanie się ładniejsza, co leży w interesie wszystkich mieszkańców.

"W 2020 r., za nielegalną reklamę o powierzchni 1 metra kwadratowego kara wyniesie ponad 112 zł, w przypadku dużego nośnika, jak siatka 500-metrowa, będzie to już ponad 4700 zł dziennie. Do tej pory niektóre firmy z branży reklamowej naginały lub wręcz łamały przepisy obowiązującego prawa. Opłacało się bowiem zarabiać na nielegalnych nośnikach przez kilka miesięcy i dłużej, gdyż zawodziły mechanizmy egzekucyjne polegające na usuwaniu konstrukcji przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego. Uchwała od razu zatrzyma stawianie nowych, nielegalnych nośników" - czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Warszawy.

Następny artykułNie przegap i subskrybuj nas na Google News:Obserwuj nas na Google News Google News