E-kontrola w Warszawie: w pierwszy dzień skontrolowano ponad 13 tys. samochodów

Autor redakcja Wawa Info - 5 Lutego 2020
E-kontrole parkowaniaŹródło: ZDM

Od stycznia w Warszawie funkcjonuje e-kontrola, czyli nowy system kontroli płatności za parkowanie. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie. Samochody wyposażone w czujniki i kamery, automatycznie skanują pojazdy, których kierowcy nie zapłacili za parkowanie. Jak sprawdza się system po kilku dniach od startu?

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, w pierwszym dniu funkcjonowania e-kontroli nie pojawiły się żadne problemy. - Za nami pierwszy dzień funkcjonowania e-kontroli. W sumie nasze dwa elektryczne samochody skontrolowały ponad 13 tys. zaparkowanych pojazdów - informuje Zarząd Dróg Miejskich. Dwa pojazdy skontrolowały łącznie 13 147 samochodów oraz sparowały 4 481 tablic rejestracyjnych, co oznacza, że pojazdy zostały sfotografowane minimum 2 razy. Zdjęcia, które nie zostały sparowane zostaną automatycznie usunięte.

Automatyczna kontrola

Następnym krokiem jest zestawienie sparowanych tablic z danymi, które zostaną przesłane z parkomatów. Takie dane trafiają do bazy ZDM następnego dnia. System automatycznie wskaże numery rejestracyjne samochodów, których właściciele nie zapłacili za parkowanie. Reszta zdjęć - czyli samochodów, które miały opłacone parkowanie lub wykupiony abonament - będzie automatycznie kasowana. Kierowcy, którzy nie zapłacili za parking, dostaną wezwanie do uregulowania opłaty. Te zostanie dostarczone tradycyjną pocztą.

Cały proces sparowania zdjęć i porównania informacji odbywa się automatycznie. Rola człowieka ogranicza się jedynie do wysłania wezwania do zapłaty. Ze względu na to, że system dopiero wystartował i pracownicy wciąż się go uczą, postanowiono, że w początkowym okresie w samochodzie będą obecne dwie osoby.

Nowy system uzupełnieniem dotychczasowych metod kontroli

- Pomimo wprowadzenia automatycznej kontroli, nie rezygnujemy z pieszych patroli. Łącznie w SPPN mamy 50 pracowników, którzy w dalszym ciągu będą kontrolować strefę. Na placach, w miejscach mniej dostępnych, gdzie pojazd musiałby wykonywać manewry i powodować utrudnienia, w dalszym ciągu będą odbywały się patrole piesze. Uzupełnienie ich kontrolą automatyczną pozwoli zwiększyć częstotliwość kontroli w całej strefie - tłumaczy ZDM.

Przed wprowadzeniem nowego systemu zostały wykonane testy, które potwierdziły wysoką skuteczność e-kontroli. W ciągu 10 minut skontrolowano blisko 260 samochodów, dla porównania - na sprawdzenie takiej liczby pojazdów kontroler potrzebuje około godziny.

Następny artykuł